இயக்கம் பற்றி

எனது படம்
சேலம், தமிழ்நாடு, India
விஞ்ஞானிகள்,பல்கலைக்கழக ஆய்வறிஞர்கள், கல்லூரிப்பேராசிரியர்கள்,ஆசிரியர்கள்,அரசு&தனியார் நிறுவன அறிவியல் ஆர்வலர்கள், தொண்டர்கள்,பெண்கள்&மாணவர்களை உறுப்பினர்களாகக் கொண்டு அறிவியல் பரப்புதலை தலையாய நோக்கமாகக் கொண்டு 25 ஆண்டுகளுக்கும் மேலாக செயல்பட்டு வரும் தன்னார்வ அமைப்பாகும்.. அகில இந்திய மக்கள் அறிவியல் கூட்டமைபபின் உறுப்பினராகவும் மத்திய அரசின் தேசிய அறிவியல் தகவல் தொழில்நுட்ப பரிமாற்றக்குழுவின் உறுப்பினராகவும் உள்ளது. 1980 முதல் செயல்பட்டு வரும் TNSF தமிழகத்தின் பள்ளிக்கல்வி மற்றும் அறிவியல் பிரச்சாரத்தில் மிக முக்கிய பங்காற்றியுள்ளது. மகளிர் சுயஉதவிக்குழுக்கள், பொது சுகாதாரம்&வளர்ச்சிப்பணிகளிலும் கவனம் செலுத்தி வருகிறது. தேசிய எழுத்தறிவுத்திட்டம்,அறிவொளி திட்டச் செயல்பாடுகளை முழு ஈடுபாட்டுடன் மேற்கொண்டதன் மூலம் மாநிலம் முழுவதும் பரவலான வரவேற்பையும் பாராட்டையும் பெற்றது. கடந்த 17 ஆண்டுகளாக தேசிய குழந்தைகள் அறிவியல் மாநாட்டை ஒருங்கிணைப்பதன் மூலம் ஆயிரக்கணக்கான குழந்தைகளை எளிய அறிவியல் ஆய்வுப்பணிகளில் ஈடுபடுத்தி வருகிறது. மத்திய அரசின் தேசிய அறிவியல் & தகவல் தொழில்நுட்ப பரிமாற்றக்குழுவின் சிறந்த அறிவியல் அமைப்பிற்கான விருதையும் சிறந்த அறிவியல் வெளியீடுகளுக்காக UGC-யின் ஹரிஓம் விருதையும் சுற்றுச்சூழல் விழிபபுணர்வுக்காக தமிழக அரசின் அறிஞர் அண்ணா விருதையும் பெற்றுள்ளது.

நாள்காட்டி

சனி, ஆகஸ்ட் 03, 2019

Society, Culture and Livelihood / சமூகம் பண்பாடு மற்றும் வாழ்வாதாரம்


Society, Culture and Livelihood / சமூகம் பண்பாடு மற்றும் வாழ்வாதாரம்
SOCIETY:
Society can be considered as the total representation of all the human relationship which grows out of the action.
Society is defined as the group of people whereas culture is the pattern of ideas, customs and behaviours as well the way of life shared by the particular people or society.
The five basic components of  society are population, culture, material product, social organization and
social institution.
CULTURE: - values, norms, beliefs, knowledge, language and symbols.
Value denotes the principle or standard as a behaviour that is important or desirable
Norms can be understood as informal understandings that can govern the behaviour of members of society or an established orderly way that group of individuals look as the philosophical  views.
Knowledge represents the know-how, skill and understandings about concepts, functions, relationships etc.
Language is the means of the communication, symbol represents specific perception, ideology etc...
LIVELIHOOD:
In simple words, it means making a living and covering the fulfilment of the basic necessities of the life.
It covers the fulfilment of the basic necessities of life which incorporates security of food, shelter and clothing beside health and education,
Society, culture and livelihood are mainly linked through the environmental context where people live. Ecology setting of a region, where people live, is a factor that determines various aspects of the social and cultural practices.
FOCUS OF THE SUB THEME
The primary objectives of the subtheme is to explore, document and analyze the roll of all the components of the society and culture, how it promotes cogent  living, quality and dignity of life or encourage sustainable lifestyles.
To understand how components of society, culture promote livelihood practices and promote livelihood practices which lead to sustainable development.
To explore critical linkages among society, culture and livelihood components  and identify means to achieve sustainable lifestyles with responsible production and consumption system.
To focus on demystification of superstitions & myths and redefine the cultural value systems
SCOPE OF THE SUBTHEME
Natural Resource Management:
ü   To understand the local traditional knowledge about the better management of the resource
ü  To cointegrate the new innovative practice with traditional management of the resource for better and sustainable use.
Biodiversity/Wild Life Conservation:
ü   To understand the traditional customs, norms and beliefs within a society that promotes the biodiversity conservation and ensures the sustainable livelihoods
e.g Bodo community of the Assam with the surname Mushahary believe that they have certain relationship with tigers and hence killing of tiger is considered as a taboo
ü   To develop innovative aspects which can contribute towards achieving sustainable livelihood e.g. Eco cultural tourism
Climate Change Resilience and/or Disaster Risk Reduction
To understand the indigenous communities mechanism of adaptation to changes in the environment or any type of disaster. The custom, traditions , knowledge  can help in the preparation of efficient
Strategies for disaster reduction.
e.g: Chang ghar of the  mishmi tribe
To understand the negative impacts of the traditional norms, culture and beliefs.
e.g: Women not being considered as decision makers could push them to disadvantageous positions during the  disaster.
Energy Conservation and Management
ü  To understand the traditional method of conservation of the energy and resources.
e.g Alternative method of the cooking like sun drying, pickling etc .It is important to understand the pros and cons of the methods.
ü   To scientifically verify and document best practices of energy use or conservation.
ü  To identify livelihood potential in relation to the domestic energy.
Sustainable Production and Consumption
ü   To record, document and scientifically verify the traditional method about the sustainable method of resource management- e.g Jugad system of reducing, reusing and recycling of the products.
Sanitation and Health
ü   To understand  and document the pros and cons of the traditional sanitation and health practices
ü  To scientifically optimize the traditional societal practices on health and hygiene and also identify the changes that needs to be made which can pave for the clean, healthy
and green India.
Use of Technology and Impact on the Society
ü   To record the positive and negative impact on technology on the society.
e.g. Impact of modern technology on the employment aspect of women, as it deprives them of their work.
ü   To develop technology which can be economically, environmentally and socially sustainable
New Technology and Livelihood Opportunities
ü   To identify and record various technologies used in the respective society which
are able to leverage the environment safety, sanitation and health management.
ü   To identify gap areas of technologies and address the needs through science.
PROJECT IDEAS
  1. A study on traditional homestead of your locality with its potential for climate resilience
  1. Flood induced migration of livelihoods of specific communities in your localities and its impact on their culture and livelihood.
  1. Comparative  study on firewood used for cooking in nuclear family and joint family
  1. Impact of agri machinery on employment opportunities of women in rural areas

கருத்துகள் இல்லை:

கருத்துரையிடுக